اخترنا لكفن ومشاهير

نبيلة عبيد: «مش عاوزة حد يجسد قصة حياتي»

الأنباء ـ بشار جاسم

رقيقة وراقية، استقبلتني بشقتها المطلة على النيل، وتحدثنا عن كل شي يخصها وكانت مرتاحة، وقالت: «أسئلتك حلوة يا بشار وغير مزعجة إطلاقا»، فقلت لها: «من يزعج نبيلة عبيد يزعجني»، وضحكت كثيرا.

تحدثنا طويلا عن كل شي وكانت مرتاحة في حديثها مع «الأنباء»، وأنا سعيد بالحوار لهذا التاريخ السينمائي العريق. تحدثنا مع بعض لعدة أيام، مرة أثناء عزومتها لي في «دار القمر» المطل على النيل، ومرة في شقتها المطلة على النيل ايضا، وضحكت وقالت: «المرة الجاية حعزمك بالكويت»..

وبدأنا الحوار:

نتكلم عن آخر أعمالك «نجمة العرب»؟

البرنامج عجبني، و«روتانا» هي صاحبة الفكرة، وكانت من هي شبيهة نبيلة عبيد؟ لكن كانت من هي نبيلة عبيد الأخرى؟ وكان القصد بالنهاية ان نختار من هي اللي تسير على نفس نهجي وليس الشبه فقط؟ وجدا مبسوطة بالبرنامج، وهذا اللي حبينا ان نوصله للجيل الجديد، ان مشوار نبيلة متعب جدا وليس سهلا و«نجمة مصر الاولى» لن يأتي من فراغ.

فينك من الدراما؟

بص يا بشار.. الدراما ممكن تتفرج على مسلسل وبنفس الوقت تدخل المطبخ او تتكلم بالتلفون وترجع تكمل وتقلب المحطة، أما السينما فأنت تنزل مخصوص وتقطع تذكرة وتدخل للفيلم، وما انعرض علي الحاجة اللي تهزني وتشدني اني اشتغل ولا عاوزة اشتغل اي حاجة استفز فيها النقاد او انشتم.

عقلي يقول لي ان نبيلة غير راضية عن مشاركتها بـ «كيد النسا» ولا عن وضع اسمها بـ «التتر».

شوف أقول لك على حاجة، الناس وجمهوري مش عايزيني بالمسلسل ده.

وأنا منهم..

(تضحك) حبيب قلبي وانا باحترم الجمهور، لكن اشرح لك حاجة، انا داخلة على ناس شغالين قبلي بالجزء الاول، وانا اعتبر نفسي ضيفة عليهم، وقالولي مفيش حد يعمل الدور غيرك، وهو مكتوب لنبيلة، وده اللي خلاني أشارك، وأنا كنت بتفرج واضحك، ولا تنس الظروف اللي مرت بها البلد، وكان عمل خفيف كوميدي، ومش ندمانة عليه، لكن الجمهور مش عايز بالمشاركة بهذا العمل.

الجمهور دائما يشتاق لنبيلة عبيد لكنك استعجلتي بالمشاركة..

مثل ما قلت لك، كنت حابة اجرب حاجة جديدة ومكتوبة مخصوص ليا، وظروف البلد جعلتني أشارك واضحك وانبسط معاهم جميعا.

قرأنا تصريحا للكاتبة فجر السعيد وتحديدا لـ «الأنباء» انها تكتب مسلسلا للطيفة التونسية، وقالت اني شايفة نبيلة عبيد بدور البطولة الآخر.

أكون سعيدة جدا انها مش شايفة غيري بالدور، وفجر انا متابعة لها وأقرأ لها، وهي كلمتني وأبلغتني بالدور الذي مازالت تكتب فيه، وثق تماما انها ستبدع، وانا مستنياها، ولطيفة طبعا حبيبتي وصديقتي، وان شاء الله العمل يظهر بالصورة الحلوة، وأتشرف ان أكون فيه طبعا.

أين نبيلة عبيد من السينما، خصوصا انك تركتي بصمة واضحة؟

لا موجود إحسان عبدالقدوس، ولا موجود نجيب محفوظ، ولا إسماعيل ولي الدين، ولا يوسف إدريس، وغيرهم، وفي ناس موجودة لها أسماء كبيرة، وتعاملنا معاهم مثل وحيد حامد ومصطفى محرم ومحمود ابوزيد وكتاباتهم بقت قليلة شوية، وهناك كتّاب شباب يكتبوا للشباب.

هل العمل لازم يكون بطولة نبيلة عبيد مثل السابق؟

 

لا، في هذا الوقت مش حينفع يكون بطولتي المطلقة، لكن يجب ان يكون للشباب وأنا معاهم، لكن دور يصلح لي أو دور يكتب لي خصيصا مثلما قالت فجر السعيد فأنا أكون سعيدة.

هل لازال هناك خلاف بينك وبين نادية الجندي أو بين «نجمة مصر الاولى» و«نجمة الجماهير».

لا خلاص، وخليني أقول لك سبق صحافي، أنا هنيت نادية الجندي على مسلسلها «اسرار» اللي بيتعرض على «سي بي سي» وكلمتها بعد ثاني حلقة وباركت لها وهي نجمة كبيرة.

ممكن نشوفكم في عمل واحد؟

كان المفروض نشتغل في مسلسل «ريا وسكينة» لكن المشروع لم يكتمل للأسف وهو نصيب.

مثلتي دور المتخلفة عقليا بفيلم «توت توت» وهو دور بعيد عن أدوارك؟

الدور صعب ومتعب جدا، وأنا نفسيا تعبت فيه، خصوصا المشية والحركة وطريقة الكلام، وأول ما كلموني عن الدور وافقت على طول، واخترت المخرج عاطف سالم للإخراج، والحمد لله نجح.

رغم انك لست راقصة لكن عندما يجيبوا سيرة الرقص يذكرون اسم نبيلة عبيد.. ليه؟

(تضحك)، صحيح انا بحب الرقص وقدمت «الراقصة والطبال» و«الراقصة والسياسي» و«سمارة الامير»، وكذا فيلم ارقص فيه، وعندي رقصة معينه اشتهرت بـ «الراقصة والسياسي» ورقصتها في برنامج «نجمة العرب» رغم بساطتها ومن غير تكلف والناس حابين رقصي.

ايضا اشتهرتي بلون شعرك الأحمر الذي لا يتغير؟

من زمان خالص عملت لون شعري احمر في بيروت، واللي عملوا اسمه نعيم، وانا حبيت نفسي في هذا اللون، وقررت ماغيروش، ولوني المفضل والستات يروحوا للكوافير ويقولوا عايزين لون شعر نبيلة عبيد الاحمر.

ممن النجمات حاليا بتفكرك في بدايتك؟

كل واحدة لها خط وستايل معين، ومش شايفة واحدة تفكرني بنفسي.

النجم عادل إمام بكل سنة يقدم دويتو مع نجمة كبيرة بمسلسلاته.. امتى نشوفكم مع بعض؟

هذا السؤال يوجه لعادل إمام، وأنا عملت معه زمان بفيلم «حرامي الحب» ومسلسل «كيف تخسر مليون جنيه»، لكن ممكن الأدوار لا تصلح لي وتصلح لغيري، لكني أتمنى طبعا المشاركة مع النجم عادل إمام.

ممكن نشوف مسلسل يحكي قصة حياة نبيلة عبيد؟

مش عايزة لا فيلم ولا مسلسل، وسأكتب بالوصية مش عايزة حد يكتب قصة حياتي خالص، وأنا اتكلمت عن نفسي شوية بـ «نجمة العرب»، وعموما اللي نجحوا «ام كلثوم» و«اسمهان» وفي قصص اخرى شفتها مانبسطتش خالص ومش عايزة حد يعملي.

تتابعين أعمالا خليجية؟

أيوا، وعجبني مسلسل للممثلة هدى حسين وكان دورها محامية وتبحث بالقضية عن القاتل بس مش فاكرة اسمه.

اسمه «بسمة منال» للمؤلف محمد الكندري والمخرج منير الزعبي..

هو ده «بسمة منال»، عمل جميل جدا، وأنا كلمت واحد، أتوقع بدبي، يوصل سلامي لأسرة العمل، وإعجابي به ومتابعتي له، خصوصا مدام هدى حسين.

هل عرض عليك التمثيل بمسلسل خليجي؟

لا، والله وأتشرف بالعمل، لأن جمهوري بالخليج كبير وعلى تواصل معي لما أشوفهم بكل الدول.

ألم تراودك فكرة الاعتزال؟

لو قررت الاعتزال سأعتزل لكن مش حقول، سأنسحب وبعدها الناس هتعرف.

أثناء الثورة هل فكرتي بالعيشة خارج مصر؟

إطلاقا وتمسكت بأرضي أكثر من الأول، وحتى لما أسافر كم يوم اشتاق وأعود لها بسرعة، فهي ارضي وبلدي ولن اتركها.

ماذا تتابع نبيلة عبيد؟

أحب الدراما التركية وأتابعها.

والمسلسلات الأجنبية؟

لا، انا أتابع التركي مثل «حريم السلطان» و«سيدة المزرعة» وايضا أتابع المسلسلات الخليجية وأنا مش بجاملك.

قلب نبيلة عبيد يحب حاليا؟

حاليا، لا خالص.

يعني مغلق للتحسينات؟

مش مغلق، لكن كل فترة لها حاجة معينة، والعمر ده لازم يكون في اختيار لحد تتكلم معاه وتبادل الآراء، وفي تفاهم معين بين الاثنين.

 

 

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق